امروزه ما درعصری قرار داریم که در آن استفاده از فناوری های دیجیتال در سرتاسر جهان رایج شده و استفاده ما از این فناوری‌ها به بالاترین حد خودش رسیده است.

در این عصر که نامش را عصر دیجیتال گذاشتند، فناوری دیگر تنها بخشی از داستان نیست، بلکه همه آن است و امروز نمی‌توانیم ماجرای موفقیت یک کسب‌وکار را بدون اینکه اسمی از فناوری‌ها بیاوریم، تعریف کنیم. قبل از این، دوره الکترونیکی‌شدن در دهه ۹۰ میلادی با ظهور اینترنت و شرکت‌های دات‌کام آغاز شد و دنیایی مجازی شکل گرفت که در مقابل دنیای واقعی قرار داشت‌. فناوری‌های این دوره، کسب‌وکارهای آنالوگ را به کسب‌وکارهای الکترونیکی تبدیل کردند. این فناوری‌ها شامل اینترنت، جی‌پی‌اس، شبکه‌های بی‌سیم، آراف‌آی‌دی و مواردی از این دست بودند که امروزه به فناوری های معمولی  تبدیل شدند و دیگر به عنوان یک مزیت رقابتی برای سازمان ها محسوب نمی شوند.

اما شروع  دنیای دیجیتال زمانی زده شد که سروکله‌ فناوری‌های ‌تحول‌آفرین پیدا شد.  فناوری هایی مثل شبکه های اجتماعی، اینترنت اشیا ، رایانش ابری ، هوش مصنوعی ،بلاک چین و  مواردی از این دست ،که ما را وارد این عصر جذاب کردند. در این عصر، بحث فراتر از الکترونیکی‌شدن است و صحبت از دگرگونی به میان آمده است. منطق این دوره این است که باید به یک ترکیب خوشایند از این فناوری‌ها و منابع فیزیکی برسیم. در واقع، با بکارگیری هم افزا از منابع آنلاین و آفلاین می‌توانیم مرزهای بین قابلیت‌های فیزیکی و فناورانه‌تان را کم‌تر کنید.

به عنوان مثال در دوره الکترونیکی‌شدن، تمرکز اصلی بر داشتن فروشگاه‌های آنلاین بوده؛ اما در دوره دیجیتالی‌شدن، فروشگاه‌های دیجیتالی  هستند که مکان فیزیکی دارند و در آن مکان فیزیکی سعی می‌کنند با کمک فناوری‌های تحول‌آفرین، تجربه بهتری را برای مشتری خلق کنند.

عصر دیجیتال هفت قابلیت عمده دارد که در ادامه به آن‎‎ها می‎پردازیم.

اولین قابلیت این عصر، قابلیت اتصال یا connectivity است. امروزه از خانه‌های هوشمند صحبت می‌کنیم. این خانه ها به صاحبان خود متصل هستند و می توانند با استفاده از اپلیکیشن و از راه دور، انرژی، روشنایی، امنیت و بحران‌های خانه را مدیریت کنند. امروزه همه چیز با کمک اینترنت اشیا می‌توانند به یکدیگر متصل باشند، چون همه اشیا به لطف این فناوری دارای قابلیت دریافت و ارسال اطلاعات شده‌اند.

قابلیت دوم عصر حاضر، تعامل یا Interaction میان انسان و فناوری  است. امروزه این تعامل باید به‌صورت بلادرنگ وجود داشته باشد. برای مثال جهت استفاده از خدمات پلیس یا آمبولانس، مکان فردی که تماس گرفته است باید به‌صورت بلادرنگ برای آن‌ها نمایش داده شود.

قابلیت سوم این عصر، تحرک یا Mobility  است. این قابلیت  برای تاکسی سرویس‌های آنلاین مانند اسنپ و تپسی که به راحتی از طریق تلفن همراه در دسترس هستند، صادق است یا موضوع شبکه های ادهاک از جمله این موارد می‌باشند.

قابلیت چهارم عصر دیجیتال، تحلیل‌گری یا Analytics  است. تحلیل‌گری داده در بخش‌های مختلف کسب‌وکار می‌تواند اثربخش باشد. برای مثال تحلیل نظرات مشتریان در شبکه‌های اجتماعی که امکان ارائه خدمات بهتر را ممکن می‌سازد.

قابلیت پنجم این عصر، به‌روزرسانی، Update است. این قابلیت می‌تواند برای دستگاه‌های مختلفی که سیستم‌عامل دارند از جمله یخچال، تلفن‌همراه، خودرو و غیره از راه دور وجود داشته باشد. این موضوع برای اتومبیل‌های متصل و خودران اهمیت زیادی دارد.

قابلیت ششم عصر دیجیتال، توصیه‌گری یا Recommending است. اپلیکیشن‌های مسیریابی مانند ویز، اپلیکیشن‌های خرده‌فروشی مانند دیجی‌کالا و یا اپلیکیشن‌های مقایسه قیمت محصولات مانند ترب، با به‌کارگیری سیستم‌های هوشمند، بهترین پیشنهادات‌ را به شما ارائه می‌کنند.

قابلیت آخر این عصر، افزودن است. این قابلیت ،یک نمای فیزیکی زنده، مستقیم یا غیرمستقیم که معمولاً در تعامل با کاربر) است را پیرامون دنیای واقعی افراد اضافه می‌کند.  فرض کنید بخواهید حیوانات را بدون هیچ مانعی از نزدیک و به صورت زنده مشاهده کنید.

همه این‌ها ویژگی‌های عصر دیجیتال هستند و برای سنجش خودمان  در راستای میزان دیجیتالی‌شدن، می‌توانیم ببینیم از چه تعدادی از این ویژگی‌ها و تا چه حد برخوردار هستیم. عصر دیجیتال این روزها به اوج خود رسیده است.


لینک های پیشنهادی